Adventkyrkan

Göteborgs Adventkyrka

Miniserie 15-18/11: Skapelse och Evolution

Skapelsen: Guds verk eller naturens eget mirakel?

Torsdag 15 nov. kl 18.00.   Utvecklingslära och skapelsetro: Två bilder av samma verklighet?

Som introduktion och bakgrund beskriver jag i korthet båda dessa världsbilder så korrekt som möjligt. Dessutom ställer vi frågan: Vilka är några av de problem som båda dessa två synsätt har att brottas med?  Jag berättar också om hur jag själv mer och mer insåg att det också fanns vetenskaplig grund för en biblisk världsbild.

Fredag 16 nov. kl. 18.00Darwins egna problem med sin teori: Har dagens vetenskap löst dessa?

När jag läste Darwins bok ”Om arternas uppkomst” så lyfte han själv fram en del olösta problem med sin teori. Vi ser på några av dessa och ställer oss frågan: Har den senare forskningen har kunnat lösa Darwins problem idag? Det är många som gärna hänvisar till Darwin, men det är få som har läst honom själv. Få vet att han slutade sin bok ”Om arternas uppkomst” med en ”profetia”.

En viktig fråga är de så kallade ”mellanformerna” eller ”övergångsformerna” mellan olika organismer. Det handlar med andra ord om de fossila fynden som finns över jorden. Vad berättar de för oss idag? Jag fann ett ärligt svar på mina frågor.

Lördag 17 nov. kl. 18.00.  Tiden, den moderna skapelseteorins ”mirakelgörare.

Marcus de Sautoy ,Richard Dawkins efterträdare på Oxfords Universitet, har skrivit att ”mirakel kan hända… bara tillräckligt mycket tid”. Verkligheten är den motsatta: Ju mer tid, desto större oordning och förstörelse blir det i naturen. Frågan blir: ”Har vi en gammal eller en ung värld?” Hur kan vi  åldersbestämma forna händelser?

Söndag 18 nov. kl. 18.00  Människan: Apans avkomma eller Guds avbild?

Den populära teorin säger att människan och schimpansen är till ca 98% lika. Vad är fel i detta påstående? Här tar jag upp människan unikhet bland alla andra levande varelse och frågar: kan man med hjälp av materialistisk vetenskape (biologi, psykologi, neurobiologi etc.) förklara varför människan är unik? Svaret är givet: nej! Alltså: varför är människan en unik varelse?