Ukrainakrisen: Pålysning

Vi vill från Adventkyrkan beklaga det faktum att krig har fått bryta ut här i Europa, då Ryska trupper börjat gå in i Ukraina. Det är nu många år sedan situationen har varit så allvarlig som den är nu. För Adventkyrkans del är det först av allt med omtanke om alla de människor som drabbas av detta, men också på ett närmare plan då det i Ukraina finnas 784 Adventkyrkor med omkring 43.000 medlemmar. Vi ber för dessa och alla andra runt omkring som drabbas direkt och indirekt av krigets fasor.

ADRA Sverige, Adventkyrkans hjälporganisation, förbereder som bäst för hjälp till Ukraina. Hjälpen går direkt till vår systerorganisation lokalt i landet. Vi kommer att informera mer om detta inom kort. Läs på ADRA.se hur du kan stödja ADRAs arbete med flyktingar.

Lyssna till radioprogram med anledning av krisen i Ukraina

Hans Klahr, kommunikatör på ADRA Sverige, beskriver vilka insatser ADRA gör både inom och utanför Ukraina för att bistå flyktingarna. Programmet Angeläget, 1 mars 2022. Lyssna här.

Hur ska vi som kristna hantera våra känslor och tankar när vi via nyhetsförmedlingen tar del av den ondska som drabbar Ukrainas invånare? Programmet Angeläget, 9 mars 2022 med Rose-May Smårs. Lyssna här.

Är det Gud som krigar i Ukraina? Andakt den 11 mars 2022 med Hans Gille. Lyssna här.

Radio Adventkyrkan, Göteborg